Ο εγκλεισμός δεν εμποδίζει την τέχνη και τη δημιουργικότητα

Στην εποχή του κορωνοϊού, του εγκλεισμού, που πολλά πράγματα στη ζωή μας μπήκαν σε παύση, κάποια άλλα βρήκαν εναλλακτικούς τρόπους να παραμείνουν στη ζωή μας. Ένα από αυτά είναι ο χώρος των τεχνών. Σε τομείς όπως τη μουσική και τον χορό, καλλιτέχνες και κοινό συνέχισαν να δραστηριοποιούνται και να ψυχαγωγούνται αντίστοιχα, με τη βοήθεια του διαδικτύου και διάφορων διαδικτυακών πλατφόρμων επικοινωνίας.

Η κατάσταση σε θέματα ανεργίας, σε κάποιους τομείς ήταν απογοητευτική, σε άλλους ήταν καλύτερη. Ο Μάριος Νικολάου, τυμπανιστής της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου (ΣΟΚ) δήλωσε ότι στον δικό του χώρο, «τα πράγματα δεν ήταν τόσο σοβαρά, με την έννοια ότι εξακολουθήσαμε να εργαζόμαστε, να πληρωνόμαστε και βρήκαμε εναλλακτικούς τρόπους, όπως online συναυλίες, βιντεοσκοπημένα στιγμιότυπα και εκπαιδευτικές συναυλίες. Εν πάση περιπτώσει, σαν οργανισμός, η Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, βρήκε τρόπο να λειτουργεί. Γενικότερα όμως στον χώρο του πολιτισμού, της μουσικής, όταν πρόκειται για ιδιώτες μουσικούς που παίζουν σε μαγαζιά, αφού είναι όλα κλειστά, τα πράγματα ήταν άσχημα και οικονομικά αλλά και κοινωνικά».

Στην περίπτωση της Ορχήστρας όμως, σύμφωνα με τον Μάριο, λόγω του ότι ο θεσμός χρηματοδοτείται από το κράτος μέσω ενός κονδυλίου, δεν επηρεάστηκε οικονομικά. 

«Καλλιτεχνικά όμως, ναι, στερηθήκαμε να παίζουμε μαζί με τους συναδέλφους, στερηθήκαμε το κοινό και μας στερήθηκε το κοινό. Αυτό είναι ακόμη πιο σοβαρό, για ανθρώπους για τους οποίους η κλασική μουσική είναι η διέξοδος τους. Αυτοί οι άνθρωποι περίμεναν πώς και πώς να ξανά ανοίξει η ορχήστρα ή να γίνει ένα διαδικτυακό live, μία συναυλία». 

Η Νατάσα Γεωργίου, χοροπαιδαγωγός, χορογράφος και εξετάστρια χορού, δηλώνει ότι η κατάσταση «ήταν σοκαριστική για όλους μας, ήταν μια κατάσταση πρωτόγνωρη για όλο τον κόσμο. Η αλήθεια είναι ότι με τον πρώτο εγκλεισμό (Μάρτιος 2020), επειδή δουλεύαμε ήδη πάνω στην παράσταση μας, ήμασταν νομίζω από τις πρώτες σχολές που μπήκαμε διαδικτυακά, για να συνεχίσουμε να δουλεύουμε μέχρι την ολοκλήρωση της παράστασης».

Από τις δηλώσεις των πιο πάνω καλλιτεχνών, διαπιστώνεται η αδιάκοπη αναζήτηση τρόπων και μέσων για τη συνέχιση του έργου τους.. Στην περίπτωση της ΣΟΚ, ο θεσμός βρήκε τον τρόπο να «ταξιδέψει» τους λάτρεις της κλασικής μουσικής, έστω και διαδικτυακά.

Η Νατάσα Γεωργίου, ως δασκάλα χορού, βρήκε και η ίδια τρόπους για να κρατήσει το ενδιαφέρον των μαθητών της προς τον χορό. Το μεγάλο ερώτημα των μαθητών της όμως, ήταν αν τελικά θα γινόταν η παράστασή τους.

Τελικά η παράσταση έγινε με φυσική παρουσία και οι πρόβες δε σταμάτησαν, χάρη στο διαδίκτυο, αφού προσάρμοσαν όλο το πρόγραμμα με βάση τις νέες συνθήκες.

Η ανταπόκριση των παιδιών ήταν μεγάλη και η ίδια η Νατάσα, δηλώνει με ενθουσιασμό πώς αυτή η περίοδος υπήρξε η πιο δημιουργική της ζωής της. Δεν περιορίστηκε στα διαδικτυακά μαθήματα, αλλά προχώρησε και στη δημιουργία ενός διαδικτυακού, εκπαιδευτικού προγράμματος, «Moving at home”.

Παρόλα αυτά όμως, το διαδικτυακό μάθημα, όπως και οι διαδικτυακές συναυλίες, δε συγκρίνονται με τα μαθήματα φυσικής παρουσίας και τις «φυσικές» συναυλίες αντίστοιχα.

Δυστυχώς, παρουσιάζονται ακόμη κάποιες δυσκολίες ακόμη και τώρα που επαναλειτουργούν τα θέατρα, όπως ανέφερε ο Μάριος. Οπότε το πρόγραμμα πρέπει να προσαρμοστεί ανάλογα με τους συντελεστές των συναυλιών που βρίσκονται ήδη στην Κύπρο, αφού υπάρχει δυσκολία στο να έρθουν μαέστροι για παράδειγμα από το εξωτερικό.

Όσο για τις σχολές χορού, τα περιοριστικά μέτρα που τέθηκαν σε ισχύ από την 1η Μαρτίου, επιτρέπουν την παρουσία ενός μαθητή.

Η τέχνη σε βοηθά να σκέφτεσαι «έξω από το κουτί» και οι πιο πάνω δράσεις, μπορούν να σταθούν ως ένα παράδειγμα για το ότι οι τέχνες μπορούν να επιβιώσουν και στις χειρότερες περιστάσεις.

Ελένη Νεάρχου

Efimerida-Cy

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s